23 april 2024
Marjolijn Beukers is huisarts in IJsselstein en domeinverantwoordelijke Mentaal Welzijn. Een patiënt uit haar praktijk wilde een verwijzing naar een psycholoog. Ze gaf hem niet direct maar vroeg door, hield de lijnen kort en begeleidde de patiënt naar de plek waar ze wél moest zijn.
‘Niet iedere vraag die iemand in de huisartsenpraktijk stelt moet beantwoord worden door een psycholoog of psychiater. Door de drukte van de dag verwijzen we vaak te snel door zonder dat we volledig op de hoogte zijn van de hulpvraag. Ik herken dat ook, maar handelde deze keer anders en liet de patiënt naar het spreekuur komen.
Ze bleek een
kersverse moeder van een kind van nog geen twee jaar te zijn. Na een ruzie met
haar partner was ze met kind en al bij haar moeder ingetrokken. De ruzie was
uit te hand gelopen, er was met deuren geslagen, de politie kwam ter plaatse en
er werd melding gemaakt bij Veilig Thuis.
‘Goh wat een
toestand,’ zei ik. ‘Heb je iets gehoord van Veilig Thuis?’
‘Nee, eigenlijk
niet, antwoorde ze.
‘Heb je je
partner nog gesproken?’
‘Nee,’ zei ze
hoofdschuddend.
‘Praten jullie
überhaupt wel eens?’
‘Eigenlijk
niet.’
‘Wat wil je bij
een psycholoog?’
‘Mezelf
hierdoor heen helpen en leren om beter voor mezelf op te komen, want hij wordt
zo vaak boos om niets.’
'Omdat de lijnen kort zijn, belde ik met het Jeugdteam om te vragen hoe het zat. Wat bleek? De melding van Veilig Thuis was op een stapeltje beland en lag al weken te verstoffen. Jeugdteam ging direct aan de slag en koppelde later terug dat de patiënt met haar partner nog diezelfde week op gesprek waren geweest en begeleid zouden worden. Super! Ik belde de patiënt weer op, en vroeg haar of de psycholoog nog nodig was. Een gesprek zou ze toch wel fijn vinden.
Haar hulpvraag
hoorde niet thuis bij een psycholoog, maar waar dan wel? Dankzij het netwerk
Mentaal Welzijn was ik op de hoogte van de assertiviteitstrainingen die door Santé Partners aan werden geboden. Als huisarts zou ik daar anders niets
van weten.
‘Zou je dat
iets vinden?’ vroeg ik haar.
‘Eigenlijk
wel!’
Dankzij het
netwerk kon ik passende zorg bieden. Dit is wat we willen bereiken in
IJsselstein en dat kan dus door de lijnen kort te houden, de communicatie open
en de regie te nemen of bij een ander te leggen.’